<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Tråkig design vinner

Vilket är bäst? Att ha en cool eller tråkig nätplats eller landningssida? Svaret kan verka självklart, men frågan är fel ställd. Det är bättre att fråga vilken risk som är störst: att dina besökare blir uttråkade eller frustrerade.

Landningssida koncentrerad nätplats

En landningssida är egentligen en nätplats koncentrerad till en enda sida med det enda syftet att omvandla besökaren till kund. Det gör det enkelt att studera olika designstrategier. Det som gäller för landningssidan gäller för hela platsen.

Besökarens ärende

När en besökare anländer till en landningssida har hon ett klart och uttalat ärende. Hon har förmodligen klickat på en annons eller en länk någonstans i akt och mening att se efter om målet svarar mot det annonsen lovade. Hon är nyfiken.

Under av klarhet

Syftet med landningssidan måste vara fullständigt klar. Besökaren måste omedelbart se att hon kommit rätt och att det finns ett enkelt och entydigt sätt att utföra sitt ärende. Platsen måste vara ett under av klarhet och enkelhet.

Design roligare än omvandling

Tyvärr ser det inte ut så på de flesta landningssidor och nätplatser. Det beror på rädslan för att vara tråkig. Det i sin tur beror på att de flesta webbdesigner lägger mer vikt vid design än omvandlingstal.

Tänk inte utanför boxen

Omvandlingstal låter tråkigt, design är coolt. De bästa designerna berömmer sig av att vara kreativa och av att "kunna tänka utanför boxen". De vill inte syssla med tråkig bruksdesign. De vill göra varje nytt projekt spännande och coolt.

Cool design förlorar pengar

Det tänkandet får förödande konsekvenser för landningssidornas effektivitet. Vi får landningssidor och nätplatser som bara kostar pengar för ägarna men inte ger något tillbaka. Och detta med ägarnas godkännande och fulla stöd. Deras plats är ju cool.

Landningssidan inget flygblad

Istället för att vara under av klarhet och enkelhet skriker många landningssidor och pockar på uppmärksamhet som vore de flygblad på en kaotisk marknad. De är rena visuella överfall på besökaren, som förvirrat letar efter det viktigaste elementet. Bakåtknappen.

Häftiga sidor

Det är enkelt att finna häftiga landningssidor, klicka på annonserna på vilken kommersiell plats som helst. Börja till exempel på tv4.se. Låt oss titta på några vanliga designfel. Du kan säkert hitta fler därute.

Våldsam bakgrundsfärg

Det är märkligt hur populärt det är med dramatiska bakgrundsfärger. Svart eller starka färger på hela sidan eller stora delar av den skapar bara en dyster stämning. Det kan fungera i ett onlinespel men inte på en nätplats.

Överdrivna typsnitt och typstorlekar

Alltför stora rubriker och texter ser bara skrikiga ut. Särskilt om man dessutom har lagt på skuggningar, mönster och andra effekter. Och ljusgrå text på mörkgrå botten kanske är coolt men syns inte.

Onödiga dekorelement

Stycken ramas in med skuggor. Mellanrum och tomma ytor fylls med foton på ovidkommande fotomodeller, mönster eller så låter man bakgrunden lysa igenom. Punkterna i enkla punktlistor ersätts med egna fantasielement.

Animerade effekter

Allt annat förbleknar i jämförelse med dessa påhopp på besökaren. Rubriker som pulserar, bilder som glider in och/eller roterar på plats och animerade figurer är alla mycket kraftfulla visuella element. Tyvärr har de sällan till uppgift att leda besökaren rätt. De stjäl bara tid och uppmärksamhet.

Stillhet ger träff

En landningssida ska ha ett enda syfte, att leda besökaren rätt. Den ska ha en klarhet och en zen-liknande stillhet, där den enda vägen syns desto tydligare. Om den vägen stämmer med besökarens önskemål har vi en träff. Tråkighet lönar sig.

Bättre att lyssna än att tala

Det är hög tid för alla marknadsförare och formgivare som lever kvar i det tänkande där trycksaker och annonser var slutpunkten i arbetet att vakna. På nätet gäller det inte att väcka uppmärksamhet. Det gäller att vara uppmärksam.

Att tjäna är att tjäna pengar

Det är en avgörande skillnad. Vill man omvandla besökare till kunder, duger det inte med mindre än att sätta sig in i hur dessa tänker och vad de vill. På nätet är det den som bäst tjänar besökaren, som tjänar mest pengar. Så enkelt är det.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!