<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Nättexter är länkade

Nätet håller på att förändra vårt sätt att behandla texter i grunden. Nya vanor har börjat uppstå och det skrivs texter som aldrig förr. Just när vi trodde att bilden skulle ta över våra medvetanden slog texten tillbaka. På ett sätt som vi inte väntade oss. Nu skriver alla igen.

Bilder står ofta i vägen

En bild säger mer än tusen ord sa man förr. Det gäller inte längre. På nätet står bilder oftare i vägen för texten än de stöder den. En bild kan faktiskt ibland hindra en text från att bli läst när besökarna klickar sig ut när de ser den. Många nätplatser har fullt med dekorativa bilder som bara står i vägen.

Se med besökarens ögon

För att förstå hur texter på nätet fungerar måste vi se hur en besökare ser på platsen. Varje nätplats har ett syfte. Vi har blivit vana vid att betrakta nätet som en plats där vi kan få saker gjorda. Och vi vill göra mer och mer där.

Söktjänster nödvändiga

Eftersom nätet numera är oöverskådligt stort behöver vi hjälp av söktjänster för att finna en lämplig plats att göra det på. Vi skriver några sökord och får mängder av träffar varav de allra flesta är rent skräp. Det betyder att när vi väl finner en plats som verkar vettig är vi misstrogna från början.

De första sekunderna avgör

Vi skummar snabbt med blicken över den för att se om den är värd vår tid. Om vi då möts av meningslösa bilder på fotomodeller eller av en rubrik som talar till oss, avgör om vi stannar eller ej. Detta är dyrbara sekunder. Här förlorar de flesta nätplatser majoriteten av sina besökare. Den enda trösten är att de bidrar till att höja besöksstatistiken med tomma siffror.

Vad finns det för mig

Nästa steg är att vi letar efter det som vi var ute efter. Vi vill göra vårt ärende. Återigen är risken stor att vi klickar bort om friktionen är för hög. Nätplatsen måste svara mot våra krav och underlätta vårt syfte med besöket. Vi läser rubriker och länkar för att se vad som finns.

Det här leder till följande slutsats om hur en bra text på en nätplats ser ut.

Texten är funktionell

Detta är grunden. Sluta att tänka i berättelser med en början och ett slut. Sluta att tänka i fullständiga meningar där poängen kommer i slutet. Tänk funktion, inget annat.

Ett exempel: "Stora resurser har lagts på att utveckla våra nya och effektiva rörkopplingar som vi nu marknadsför här i vår nätbutik." Möjligen hygglig svenska men dålig nättext. En otålig läsare slutar efter de tre första orden.

Bättre: "Nyutvecklade och effektiva rörkopplingar." Det räcker.

Texten bygger på besökarnas egna signalord

Texten måste signalera för besökaren att hon kommit rätt genom att använda de ord hon vill se. De behöver däremot inta vara de samma som hon använde när hon sökte. Vi kanske söker efter billiga hotell, men vi vill bo på bra och prisvärda hotell.

Texten är inne i företaget - inte utanför

Så börja inte meningar med företagets namn. Vi vet mycket väl var vi befinner oss. Att då skriva företagets namn överallt är nästan en förolämpning. Det är detta som många företag har så svårt att förstå. De tror att nätplatsen är något externt. Det är den inte.

Texten är länkad

En nättext har inget slut. En bra nättext länkar vidare till relevanta andra texter vid behov. Låt besökaren själv bestämma om hon vill fördjupa sig i ett avsnitt genom att ge en länk. Avstå från frestelsen att lägga till ytterligare ett förklarande avsnitt. Det bara bromsar läsningen.

Exempel: "På den här sidan hittar du massor av tips om hur du gör i ordning din trädgård inför våren. Vi har samlat många goda råd om hur du bearbetar jorden, hur du anlägger en ny rabatt, vad som ska göras med gräsmattan etc. Du finner tips om hur du väljer växter som passar ihop och vilka som inte bör stå nära varandra. Det finns även en avdelning med råd om hur och var man bäst köper sina växter." Osv.

Gå rakt på sak och ge länkar

Texten i exemplet ovan talar om för läsaren vad hon kan göra istället för att låta henne göra det. Gå direkt på saken och ge länkar till de olika platserna så att läsaren kan välja själv. Gör en punktlista med länkar istället:

Det är överskådligt och läsaren riskerar inte att missa något viktigt därför att hon inte läste färdigt stycket ovan.

Fråga vad besökaren vill - inte vad du vill säga

Bra nättexter är funktionella och underlättar syftet med nätplatsen. De är direkta och uppmanar till omedelbar handling. Det som inte sker direkt blir inte av. Därför måste du tänka mer på vad dina besökare vill ha än på vad du vill säga. Bra nättexter bygger på besökarnas egna signalord, uppmanar till handling och länkar vidare vid behov. Skriv meningsfulla länktexter. Skriv aldrig "Klicka här" eller "Läs mer" eller liknande meningslösheter.

Ett nät består av länkar, det därför det heter nätplats.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!