<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

om konvertering, magi och strategier

Det behövs ingen strategi för nätet. Det är enkelt: nätet är ett självklart inslag i all affärsverksamhet och därför är en särskild strategi för det meningslös. Mediastrategier behövdes på den gamla typen av marknad. Nätet har vänt upp och ner på allt detta.

Strategi är ursprungligen en militär term och det är slående hur mycket krigskonst och religion har påverkat tänkandet inom marknadsföring och företagande. Traditionella företag är organiserade som militära enheter och marknadsföringen följer militär och religiös logik.

Tydligast syns det i språket. Vi talar om divisioner och avdelningar som leds av chefer och ledningsgrupper. Där finns staber och högkvarter. Marknader ska erövras och konkurrenter besegras. Vi talar om strategi och taktik och om att vinna eller förlora.

Den religiösa metaforen är lika kraftfull: Vi talar om att skaffa anhängare och vinna över tveksamma. Vi vill konvertera de likgiltiga och vi använder missionärer för att sprida vårt budskap. Vi tror att bara vi får ut vårt budskap ordentligt kommer de omvända att strömma till.

Lite tillspetsat kanske men jag tror att de flesta av oss känner igen sig. Så vad är felet? Det finns en rad missuppfattningar om strategier. Så är till exempel påståendet: "vi ska bli marknadsledande" ingen strategi. Det är ett mål. Strategin svarar på frågor som varför och hur.

Men det största felet ligger i att vi fortfarande betraktar marknaden som en anonym massa av individer, som ska övertygas att bli kunder. Nätet är ingen massmarknad med stora möjligheter, som äldre konservativa ledningar fortfarande ser det som. Nätet ärinte ens en marknadsplats.

Låt oss spetsa till det med den religiösa metaforen. Antag att vi driver en nätplats för en religiös rörelse och vi har till uppgift att missionera och skaffa anhängare. Är då nätplatsen ett lämpligt verktyg för att konvertera misstrogna besökare?

Just det. Uppgiften är övermäktig. Det går inte. Själva begreppen missionera och konvertera känns gammalmodiga, nästan medeltida. Ändå är det så många företag betraktar sina nätplatser. Som verktyg för att skaffa kunder. Alla vi som provat vet att det är nästan omöjligt.

Så vad är meningen med platsen om inte att skaffa kunder? Här frestas man att ta till ännu en sliten klyscha, den här gången från de gamla zen-mästarna: det enda sättet att nå målet är att överge det. Konsten att bestiga ett berg är att leta efter nästa fasta punkt att ta tag i. Inte att stirra på toppen hela tiden.

Likadant med nätplatsen. Strunta i ansträngningen att skaffa nya kunder. Ta hand om de som redan finns. Ge befintliga kunder förstklassig service och support. Ta hand om deras problem och diskutera lösningar, ge förslag och tveka inte att skicka dem till konkurrenter om ni inte klarar det själva. Det är det enda sättet att bygga förtroende och varumärke.

I vår kyrkas fall skulle det innebära att strunta i snygga bilder på troende som vandrar i motljus och istället lägga dit prosaiska saker. sådant som öppettider, kommunikationsmöjligheter, verksamhetsprogram och annat som medlemmarna har nytta av.

Nya kunder då? Det är här magin kommer in. Den moderna kunden vet precis vad hon vill och har ett ärende. Har hon sett er tjänst på någon annan plats eller blivit rekommenderad, kommer hon och tittar. Om hon då ser vilken utmärkt service ni erbjuder är chansen att hon stannar betydligt större, än om ni visar upp aldrig så tjusiga bilder på vackra modeller som berättar hur bra ni är.

Så strategier för nätet är meningslösa. Nätet är inte en kanal bland andra. Nätet är överallt. Men om man nödvändigt ska formulera en kan det vara denna: ta reda på vad dina kunder vill och hjälp dem med det. Se där en vinnande strategi.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan.