<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

Optimera för kunden - inte nyckelorden

Nyckelord är viktiga. Så viktiga att det finns en uppsjö av tjänster och verktyg för att hjälpa oss att finna de bästa orden att sökoptimera för. Men att optimera för enbart vissa ord är fel strategi och innebär att resurser läggs på fel ställen.

Kvardröjande missuppfattningar

Självklart är orden viktiga. Det är därför det finns så många missuppfattningar, myter och bestämda åsikter om hur de ska användas för att ge bra placeringar i sökresultaten. Särskilt bland de företag, som lever på att sälja dessa uppfattningar.

Lätt att räkna ord

Låt oss backa ett steg och begrunda varför nyckelorden är viktiga. Det hela är ganska primitivt. När söktjänsterna började utvecklas, var det enklast att räkna ord och om en plats innehöll många av samma, antogs platsen handla om dessa.

Försök att lura sökmotorerna

Snabbt insåg man misstaget, men skadan var redan skedd. Massor av förhoppningsfulla sökoptimerare började späcka sina platser med nyckelord. De minst seriösa lade till och med in stora block av samma ord i samma färg som bakgrunden, i tron att det gick att lura sökmotorerna.

Söktjänsterna misstror konsulter

Därav den massiva misstron mellan söktjänster och SEO-konsulter. Söktjänsterna gör allt för att försvåra livet för dessa. Man håller sina metoder hemliga och byter algoritmer ofta, för att ingen ska kunna utnyttja och missbruka kunskapen om dessa.

Många myter om nyckelord

Söktjänsterna har sedan länge slutat räkna nyckelord på det enkla viset, men myten lever kvar. Liksom flera andra felaktiga myter om sökoptimering med nyckelord. Här är några vanliga missuppfattningar om metoder, som inte har någon betydelse för sökoptimeringen.

Nyckelord i metatexterna

Det var länge sedan söktjänsterna tog hänsyn till nyckelord i metatexterna och de kommer troligen aldrig mer att göra det. Här måste jag medge att jag själv har förspråkat detta för säkerhets skull, ifall de kommer i bruk igen. Men knappast.

Nyckelord i rubrikerna

Rubriker är till för att göra sidan lättläst. De är inte avsedda för sökoptimering. En sida ska ha självklart ha bra rubriker, med eller utan nyckelord. Men om dessa står i rubriken eller ej har ingen betydelse för rankningen.

Nyckelord i alt-texten för bilder

Det är alltid viktigt att ha bra alt-texter för god tillgänglighet. Men om inte bilden är klickbar, och alltså är en länk, har nyckelorden där ingen som helst betydelse för sökoptimeringen.

Nyckelordstäthet

Detta är den mest seglivade myten. Det har aldrig och kommer aldrig att vara en bra idé att späcka texten med nyckelord. Det är snarare tvärtom. Mindre är mer. Om din plats rankar dåligt trots många nyckelord, prova att ta bort några.

Samma nyckelord överallt

Om inte alla sidor på platsen har samma syfte, finns det ingen anledning att optimera för samma fraser överallt. Varje sida ska självklart optimeras efter sitt eget syfte med fraser, som passar just där.

Nyckelord i domännamnet

Det bästa är att ha enbart företagsnamnet i domänen. Trots att Google verkar tycka om nyckelord i dessa är det ingen idé att skapa en massa platser med smarta domännamn och dirigera om trafiken. Google ser inte omdirigeringar.

Enstaka och generella nyckelord

Det är ingen idé att optimera för enstaka ord. Knappast heller för fraser med två nyckelord. Det är slöseri med resurser att jobba med enstaka ord. Försök i stället hitta relevanta fraser med flera ord.

Ett exempel

Om en plats erbjuder service för motorcyklar är det knappast lyckat att optimera enbart för det ordet. Det är alldeles för generellt. Man kommer att få besökare som vill köpa motorcykel eller sådana som bara letar efter handböcker och annat.

Inte ens "service för motorcyklar" räcker som optimeringsfras. En kund i Umeå har ingen nytta av en träff på en verkstad i Lund. Frasen "service för motorcyklar i Lund" eller något i den stilen börjar närma sig det användbara.

Komplexa frågor

Exemplet ovan är kanske lite grovt, men betydelsen framgår. Ju mer riktad sökfras man kan finna desto bättre är det för alla, besökare som söktjänster. Allt fler söker med längre fraser och ställer till och med komplexa frågor till Google.

Svara på kundens fråga

Därför är den bästa strategin att försöka ta reda på vad dina kunder tänker och hur de formulerar sina önskemål. Det bästa är att svara på kundens fråga. Att leta nyckelord är nog bra, men att läsa kundens tankar är bättre.

Kundoptimering slår alltid sökoptimering.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!