Skip navigation. Till innehållet..
Tornfalken Text - Internetmarknadsföring, webbtexter, design och tillgänglighet för alla sedan 1995.

Kostnaden för nytt material Kostnaden för nytt material

bättre att ta bort än att lägga upp nytt

Det är alltid lättare att lägga till än att att ta bort. Vi har ett motstånd mot att slänga saker. Då är det roligare att kunna lägga till nya intressanta saker eller egenskaper på nätplatsen eller i appen. Men vet du den verkliga kostnaden för det nya?

Överfyllt förråd

Vi har väl alla stått där i det överfulla förrådet med ambitionen att rensa ut allt gammalt och onödigt. Plötsligt får saker, vi inte ägnat en tanke på länge, ett förnyat värde när vi håller dem i handen. Det är svårt att slänga sådant som kan vara bra att ha.

CMS bra på att lägga upp innehåll

Det är likadant med våra nätplatser. Publiceringssystemen är bra på att låta oss lägga upp material. Just egenskapen att vem som helst kan lägga upp innehåll snabbt och enkelt är deras viktigaste egenskap. Med sådana publiceringsverktyg blir nätplatsen snabbt likt ett överfyllt förråd.

Svårt att ta bort material

Att ta bort innehåll stöter på motstånd. Det finns alltid någon, som tycker att just den texten är viktig. Att ta bort kräver både erfarenhet och kunskap. Det är lätt att se fördelen i att lägga till, men mycket svårare att se kostnaden i att behålla.

Artikel om kostnaden för att lägga till

I en intressant artikel på HubSpot skriver Dharmes Shah om detta och reder ut begreppen. Artikeln handlar nya egenskaper i programvara och appar. Den gäller dock lika bra för oss och våra nätplatser.

Fördelar enkla att se

Dharmes börjar med att lista några uppenbara fördelar med att lägga till egenskaper. "Den är självklar, att ingen har tänkt på det". En viktig kund har frågat efter den. En konkurrent har just lagt till den. Och den viktigaste: vi tjänar på den, den kommer praktiskt taget att betala sig själv i merförsäljning.

Kostnaderna ofta dolda

Men allt kostar till slut. För egenskaper och innehåll är den verkliga kostnaden ofta dold. Det är ju inte så uppenbart för alla att den nya artikeln, som vi just lade upp, kostar något utöver tiden det tog att skriva den och publicera den. Tvärtom den ger ju besökarna något mer.

En dag händer det

Nästa artiklel vi lägger upp går även den obemärkt förbi. Så vi fortsätter att lägga upp saker utan att tänka på konsekvenserna. Men så en dag har det hänt något på utsidan. Kunder och besökare har fått svårt att hitta det de söker och lämnar platsen. Där finns för mycket material de inte är intresserade av. Saker som står i vägen och döljer det viktiga.

Ingen särskild orsak

Det har hänt utan att vi har märkt något och utan att vi kan peka på något särskilt som verkar onödigt. Vi vet helt enkelt inte vad kunderna söker längre. Där uppstår en verklig kostnad i utebliven försäljning och förlorat förtroende.

Alt kräver resurser

Shah pekar särskilt på kostnaden för den ökade komplexiteten i platsens infrastruktur. Varje sak som läggs till måste underhållas. "Den måste pekas på i sökoptimering och marknadsföring. Varje ny sak kräver sitt av begränsade resurser. Allt det kostar. Kostnader som kan vara subtila och dolda, men det handlar om verkliga pengar till slut". Skriver han.

Vårt jobb att underlätta

Det är vårt jobb att underlätta för våra kunder och klienter att finna vad de söker och uträtta sina ärenden så snabbt och enkelt som möjligt. Det innebär att vi måste rensa bort allt onödigt.

Lägga upp enkelt - ta bort svårt

Det är enkelt att lägga upp saker. Det kan nästan vem som helst göra. Men det krävs ett proffs för att ta bort det som står i vägen för våra kunder och därmed för vår lönsamhet.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan.

blog comments powered by Disqus