<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Kunden i fokus - på riktigt

Kunden i fokus, kunden är kung och kunden har alltid rätt är vanliga klyschor, som företag älskar att använda utan att egentligen mena det. Vi kunder brukar genomskåda sådant snömos direkt. Men på nätet är det verkligen så och de företag som inte förstår det är illa ute.

Bra nätplatser uppmuntrar självständighet

Nätet handlar om självbetjäning. Se företagets nätplats som en extrem självbetjäningsbutik helt utan personal. Där måste det vara lätt att se vad som finns och hur man får det. Bra nätplatser uppmuntrar besökarens självständighet i tanke och handling.

Företagen skryter även på nätet

De flesta företag och organisationer älskar att framhålla sina bästa sidor och skryta med alla sina goda egenskaper i sin marknadsföring. De kan inte motstå frestelsen att skryta om allt bra som de uppnått. Tyvärr även på sina nätplatser.

Acceptera förändringen eller förlora

Det här sättet att tänka fungerar inte på nätet. Där kan företagen inte, hur stora och mäktiga de än är, kontrollera budskapet som i traditionell reklam. Det är en verklig revolution på gång. De företag som inte accepterar det kommer att förlora.

Anpassning ger makt

Därmed inte sagt att det inte finns mäktiga företag på nätet. Men de företag som har skaffat sig makt där har gjort det därför att de har förstått nätets logik och anpassat sig efter besökarnas villkor.

Låt kunderna bestämma villkoren

Google är mäktigt därför att de erbjuder en eftersökt tjänst. E-Bay är mäktigt därför att de erbjuder besökarna ett enkelt sätt att köpa och sälja själva. Amazon är populär därför att de låter kunderna berätta för varandra om vad som är köpvärt. Alla låter de kunderna bestämma villkoren.

Besökarens omdöme är varumärket

Märk väl att ingen av dessa har nått sin position med hjälp av traditionell reklam. De litar på att besökarna berättar för andra om sina tjänster. Deras varumärken bygger helt på nöjda besökare.

Besökare litar bara på andras erfarenhet

Traditionell reklam har förlorat sig i sin egen överdrift. Som kunder vet vi att reklamen visar upp en lögn för oss. Vi ser igenom annonser och TV-reklam. Det enda vi litar på är andra kunders verkliga erfarenheter.

Nätplatsen avslöjande

Nu har vi möjlighet att gå direkt till ett företags nätplats och se vad de erbjuder. Då hänger allt på vad som visas. Där finns garanterat ingen smart säljare, som kan lägga ut dimridåer av snömos. Vi ser direkt på egen hand om det finns något av värde.

Besökaren litar på sitt eget omdöme

Då duger det inte att ha en nätplats som berättar om allt förträffligt som företaget har åstadkommit. Det duger inte att ha en utformning och ett språkbruk som ens påminner om reklam. Vi vet vad vi vill och vi litar på vårt eget omdöme. Tycker vi inte om det vi ser är vi snabbt borta.

Nätplatsen måste vara genuint kundorienterad

De enda nätplatser som fungerar är de som tar besökarna på allvar. De som låter besökarna själva avgöra vad som är värt att läsa och ta till sig. Det är platser som är genuint kundorienterade och som ständigt arbetar på att undvika det vanliga misstaget att tro att företaget är världens medelpunkt.

Din framgång beror på besökarens framgång

Lär känna dina besökare och förstå deras behov. Ge dem möjlighet att uppfylla dessa på egen hand på din nätplats. Din framgång med din nätplats är helt beroende av hur dina besökare lyckas med det de kom dit för att göra. Det finns inget annat sätt.

Håll nätplatsen ren från skryt

En av dina viktigaste uppgifter som ansvarig för företagets nätplats är att ständigt hålla undan för krav på att framhålla företagets goda egenskaper. Att hålla rent från allt skryt som vill in. Detta är svårt därför att det ligger mycket djupt i varje företags själ.

Ta besökare och kunder på allvar

Företagen gillar att skryta över goda egenskaper. Kunderna letar efter fördelar. Företag vill bara visa bra omdömen. Kunderna litar mer på företag som vågar visa även dåliga recensioner. Företagen älskar klyschor och specialuttryck. På nätet avgör besökarna vilket språkbruk som gäller.

Det är bara genom att ta besökare och kunder på verkligt allvar som du kan nå framgång med din nätplats.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!