<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%> <%WritePageName%>

...visa den

Sakta börjar det gå upp för marknadsförare och reklamfolk att de lever i en ny tid där de gamla metoderna inte längre fungerar. Nätet med dess biflöden av sociala medier och appar för mobila enheter har vänt upp och ner på sättet att kommunicera med marknaden.

Nätet ingen ny kanal

Men det går långsamt med insikten. Fortfarande tror alltför många att nätet bara är en ny, smartare och häftigare kanal för traditionell marknadsföring. Därav alla snygga banners, pop-up-annonser, Gilla-knappar i Facebook, roliga filmer på YouTube och så vidare.

Stör inte kunden

Allt det där som verkar så modernt och nyskapande bygger i själva verket på samma gamla grundidé som marknadsföring och reklam alltid har gjort. Den att väcka uppmärksamhet. Idén är att hejda kunden i steget och förmå denne att vända blicken mot budskapet och ta till sig det.

Varje medium bäst på slutet

Metoderna har finslipats till fulländning. Reklambranschen är bra på reklam. Det är klart att det är jobbigt att överge det man är bäst på. Enklare då att försöka bli ännu bättre. För att ta en liknelse: aldrig var segelskeppen så vackra och snabba som när de fula och stinkande ångbåtarna tog över marknaden.

Mer än en bra annons

Och visst. En bra annons eller kampanj kan vara en njutning att se och uppleva. Men som Winston Binch, Chief Digital Officer på byrån Deutsch i Los Angeles säger: "framgångsrik marknadsföring idag kräver mycket mer än en bra annons".

Besökarna undviker reklam

Sanningen är ju den att vi konsumenter undviker reklam. Vi har de senaste hundra åren utsatts för så många annonser att vi helt enkelt blivit blinda för dem. Och även på nätet, särskilt på nätet, undviker vi aktivt att se på allt som liknar reklam. Det visar alla undersökningar där man observerat ögonrörelser hos besökare.

Populärt att hoppa över reklamen

Det har gått så långt att de sista fästena för påtvingad reklam, de stora TV-bolagen, nu fåfängt försöker stämma företaget Dish Hopper. Hopper erbjuder tittarna teknik som enkelt hjälper dem att "hoppa över" reklamen. En tjänst som blir alltmer populär.

Avsikten är vändpunkten

Vi moderna kunder har varken tid eller lust längre att se på ovidkommande reklam. Varför ska vi lägga dyrbar tid på en aldrig så välgjord reklamfilm om något, som vi inte har för avsikt att köpa? Där ligger vändpunkten i den pågående revolutionen: vår avsikt. Reklamen har blivit ointressant för oss.

Innehållet är annonsen

Det har även en annan guru i branschen, David Armano, Managing Director på Edelman Digital i Chicago, insett. Därför förespråkar han att det gäller att tänka om och börja se innehållet som marknadsföring. "Ett bra innehåll är den bästa annonsen", säger han, och tillägger att branschen måste anta ett mer journalistiskt arbetssätt. Se länk.

Resurserna i fel riktning

Så visst, en del börjar inse vart det bär, men man verkar dra fel slutsatser. Winston Binch ser samarbete och mer kreativitet som lösningen, medan David Armano förespråkar mer innehåll. Men medan det är lätt att prata, går resurserna fortfarande någon annanstans.

Budskapet värderas högre än innehållet

Pengar talar tydligt. Företagen lägger fortfarande mer resurser på marknadsföring än på att ta reda på vad kunderna vill. Den som skapar annonsen som berättar om vilket bra innehåll man erbjuder, får mer betalt än den som skapar själva innehållet. Det går trögt med revolutionen.

Omvänd annonsering

Men nätet har vänt upp och ner på allt och gett kunderna hela makten. Det är inte företagen som annonserar, det är vi kunder. Varje gång vi går ut på nätet och söker efter något, annonserar vi vår avsikt. De företag som inte ser detta missar affären.

För företagen gäller det inte längre att söka vår uppmärksamhet. De måste ge oss sin uppmärksamhet eller gå under.

Seppo Salmivuori

Kommentera gärna artikeln här nedan.