<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Information bättre reklam än underhållning

Det är roligt att göra reklamfilm. Och roliga reklamfilmer får medial uppmärksamhet. Därför försöker de flesta reklamfilmer vara underhållande. När nu reklamen flyttar in på nätet tar man med sig det tänkandet. Men på nätet är det som vanligt nyttan som avgör.

Reklamfilmer på nätet

YouTube och andra liknade distributörer av videofilmer på nätet har blivit kanaler även för traditionella reklamfilmer. Men nätet är inget massmedium. Det räcker inte att en film är snygg och underhållande för att få besökare och publik.

Viral marknadsföring

Lösningen är något som man kallar för viral marknadsföring. Viral av virus. Man försöker få igång en spontan spridning av filmen. Den som lyckas får åskådaren till filmen att skicka en länk till sina vänner med frågan: har du sett den här?

Falskt hemgjorda

Men ingen vettig människa skickar en traditionell reklamfilm till någon av sina vänner. Därför ser dessa filmer inte ut som vanliga reklamfilmer. Istället görs de med utstuderat amatörmässig estetik och skakig kamerahållning. De ska se hemgjorda ut.

Dansande barn

Vi har alla sett dem. Underhållande filmer med husdjur, som gör roliga saker. Personer, som råkar ut för dråpliga situationer eller gör oväntade saker. Dansande blöjbarn till exempel. Det kan säkert fungera en eller två gånger, men inte i längden.

Brist på respekt

Det är den gamla reklamens tröttsamma nedlåtande attityd som går igen. Man har en målgrupp, som ska nås till varje pris. Kunderna ses som några som måste övertalas eller rent av luras. Men på nätet är det ett allvarligt misstag att underskatta folks intelligens.

Ny marknad för reklamfilm

Det betyder inte att det inte går att göra reklamfilmer som fungerar på nätet. Tvärtom. Här finns en helt ny och växande marknad för goda idéer och kreativa lösningar. Det gäller bara att respektera besökaren och anpassa filmen efter nätets natur.

Var nyttig

Här gäller en av den moderna marknadsföringens grundregler: Var nyttig. Det går inte att komma undan. Nytta går före underhållning. Har man en komplicerad produkt eller tjänst att sälja kan en enkel men informativ film vara det som förvandlar en besökare till kund.

Ett par exempel

Det verkar som om flera företag har upptäckt detta. Jag ska ta ett par exempel för att illustrera hur man kan göra. Det första är en amerikansk apotekskedja, CVS Pharmacy, som har lagt upp en egen kanal för sina filmer på YouTube.

Råd om förkylning

Det är enkla raka filmer där en farmaceut från någon av deras butiker ger råd och tips i det mesta om hälsa. Allt från hur man hejdar en gryende förkylning eller hur olika typer av läkemedel fungerar och vilka kombinationer man ska undvika.

Raka filmer

Varje film ser likadan ut. En farmaceut filmad rakt framifrån pratar utan att nämna någon specifik vara, visa någon grafik eller demonstrera några burkar eller annat. Hur tråkigt som helst. Men det fungerar uppenbarligen effektivt. Filmerna ses av allt fler och får fler och fler prenumeranter. Det finns tydligen ett behov av sådan neutral information.

Den här typen av reklamfilm är effektiv på flera sätt:

Reellt behov

Genom att vara saklig, enkel och informativ har man träffat ett reellt behov. De här effekterna hade man aldrig uppnått med traditionella reklamfilmer, med bilder på burkar och leende fotomodeller som intygar hur fantastiska medlen är.

Toyota Recall

Ett annat företag som förstått vad det handlar om är Toyota. I spåren efter återkallningsaffären försöker man återställa sitt varumärke med informationsannonser på Google och i sociala media. Annonser som innehåller instruktioner för de berörda.

Skadebegränsning

Man har även lagt upp en film om saken på YouTube. Man deltar i diskussioner och USA-chefen svarar direkt på frågor via tjänster som Digg. Och man uppdaterar regelbundet sina Facebook- och Twitterkonton. Allt för att begränsa skadorna.

Vi får se om det lyckas. Man har i alla fall insett att, som en av deras nätstrateger uttrycker det, "när man ska förmedla komplicerade budskap och information passar nätet bäst".

Ärlighet, rspekt och information

På nätet duger det inte med påkostade PR-kampanjer. Sådana väcker bara löje och mothugg. Ärlighet och hårda fakta är det enda som fungerar. Och ska man göra film är det tråkiga informationsfilmer som gäller.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!