<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Regler för nätmarknadsföring

Internet har förändrat landskapet för marknadsföring i grunden. Gamla beprövade regler gäller inte när konsumenterna tar makten. Begrepp som målgrupper, riktad annonsering, branding och liknande börjar tömmas på betydelse.

Fel part aktiv

Själva ordet marknadsföring missleder tanken eftersom det antyder fel part som aktiv. Det är svårt se hur man för ut något på en marknad som inte står still. Konsumenter utgör inte längre en statisk massa som väntar på marknadsbudskap.

Blommor & bin

Man kanske tänka sig det hela som en blomsteräng i stället. Där står företagen som blommor och väntar på att bin och fjärilar ska se dem. Ett bi eller fjäril ägnar inte många sekunder åt en blomma som inte håller vad den lovar. Hur marknadsför man sig i den miljön?

Grunderna

Det här diskuteras intensivt bland de företag och organisationer som har insett vad som är på gång. Det kan vara intressant att så här i början av året sammanfatta de viktigaste punkterna i det som utmärker modern marknadsföring.

Sikta inte på kunderna

Rikta inte budskap till kunder som inte vill ha det. Budskapet kan aldrig riktas tillräckligt bra och konsumenterna har lärt sig att undvika annonser. Klickfrekvenserna på banners närmar sig noll. Dessutom vill ingen vill bli siktad på och om det skulle träffa rätt blir det ännu värre. Den träffade känner sig bara förolämpad.

Tala alltid sanning

Annonsörer kan inte längre överdriva, berätta halvsanningar eller förtiga svagheter. Konsumenter kommunicerar. De läser recensioner, läser varandras bloggar och jämför. En skönmålning avslöjas direkt och det kan gå riktigt illa. Den bästa strategin är att vara ärlig.

Respektera kunden

Samla inte in eller lagra privata uppgifter. Använd inte insamlade uppgifter felaktigt. Respektera kundens intelligens, försök inte låtsas vara någon annan. Tala med - inte till kunden. Visa respekt för att människor har olika resurser. Inse att nu är det kunden som har initiativet.

Var användbar

Det räcker inte att vara bra och leverera. Även nätplatsen måste vara användbar. Besökarna granskar och jämför. Platser med tomma ord och reklamfluff ratas direkt. Erbjud fakta och riktig information. Är din tjänst komplicerad kan en enkel instruktionsvideo vara det som avgör ett köpbeslut.

Gör det enkelt för kunden att finna dig

Den som funderar på att köpa något börjar med att leta och jämföra på nätet. Ju dyrare desto grundligare. Då gäller det att det är dina varor och tjänster som kunden finner. Det kan vara i sökresultat, men också i form av att man talar om det i sociala forum och på andra platser.

Gör det lätt att sprida ditt goda rykte

Ett gott anseende kan inte köpas, men du kan underlätta dess spridning med enkla medel. Lägg in länkar till lämpliga sociala forum. En kommentarsfunktion gör det enkelt ge omdömen. Glöm inte mobila enheter. Allt fler använder dessa för sina efterforskningar numera.

Mät, optimera och reducera

Nätet är ett direktmedium, överlastat med information. Det gäller att hålla sig till det väsentliga. Analysera loggfiler för att se hur dina besökare använder dina sidor och vad de letar efter. Optimera din plats därefter och använd deras ord när du kommunicerar. Ta bort allt som besökarna ratar.

Lyssna på kunden

Lyssna och lär. Vare sig kunderna är nöjda eller missnöjda med dina tjänster får du veta det om du ger dem möjlighet att uttrycka sig. Lägg en kommentarsfunktion på din plats och lyssna på besökarna. Läs bloggar och delta i sociala forum. En bloggbevakningstjänst kan ge bra insikter.

Öppna organisationen

Låt idéerna flöda inom organisationen. Sälj och support är de som direkt känner av förändringar hos kunderna. Då hjälper det inte att marknad åker på flotta konferenser för att bestämma loggans färg. Om inte nya idéer och kunskap om kunderna kommer alla till del fungerar inte företaget.

Sluta med branding

Det brukar vara reklambyråns sista försvarslinje när en annons inte fungerar. "Ja, men det är bra branding". Varumärket bestämmer inte företaget. Varumärket är det som kunderna själva anser att det är. Du bygger ditt varumärke genom att leverera och vara nyttig.

Modern marknadsföring hjälper kunden

Traditionell massmarknadsföring lägger sina största resurser på att störa och avbryta. Modern, nätbaserad marknadsföring gör istället allt för att underlätta för besökare och kunder att utföra sina ärenden.

Seppo Salmivuori

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!