<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Skriv bättre nyckelord, känn dina läsare

Bra metadata är nyckeln till bättre webbtexter och därmed till bättre relationer med dina läsare och besökare.

Metadata är nyckelorden till och beskrivningen av innehållet av varje webbsida. Du finner dem om du letar efter META KEYWORDS och META DESCRIPTION i början av koden. Tyvärr är metadata alltför ofta förbisedda av webbplatsansvariga. Det kan bero på att man ser det som en tråkig uppgift, som måste göras när webbsidan är klar.

Dessutom har sökmotorerna i stort sett slutat att ta hänsyn till metadata. Detta kan förleda en att tro att de inte är så viktiga längre. Inget kan vara felaktigare.

Så länge sökmotorerna tog hänsyn till nyckelorden bland metadata var det vanligt bland mindre seriösa marknadsförare att försöka locka trafik genom att skriva in allmänna och populära sökord utan relevans till innehållet. Det syns ju inte på den färdiga sidan.

Därför letar sökmotorerna nu efter relevanta nyckelord i innehållet på sidan istället. Det gör att man måste ha en helt annan strategi när man ska skriva sin text.

Bestäm nyckelorden först

Börja med att bestämma vilka nyckelord som ska användas. Skriv texten runt dessa. Det ger texten en helt annan stadga och relevans än om du hade gjort tvärtom och skrivit texten först och letat nyckelord sedan.

Hitta rätt nyckelord

Det gäller att känna sina besökare. Hur de tänker och hur de uttrycker sig. Vet du vad du vill säga och känner dina besökare kan du bestämma dina nyckelord. Så här kan det gå till:

1. Försök finna de fraser om två till tre ord, som bäst fångar det viktigaste i det du vill säga.

2. Försök finna de fraser som du tror du att dina besökare använder när de ska leta efter det som du erbjuder.

3. Testa de fraser som du har funnit med till exempel Googles Adwords för att se hur mycket de verkligen används. Mer om Googles Adwords i ett kommande nyhetsbrev.

Använd nyckelorden rätt

4. Se till att den viktigaste nyckelfrasen används i sidans titel. Det är den som syns i sökmotorernas träfflista. Om den fras som besökaren letar efter står som länk till din webbplats är chansen stor att du får en träff.

5. Använd synonymer både som nyckelord och i den löpande texten.

6. Använd dina nyckelord och fraser i rubriker, sammanfattningar, länkar, bildtexter och i alt-texterna till bilderna.

7. Börja gärna texten med ett nyckelord och låt dina viktigaste nyckelord förekomma ofta men var försiktig med överanvändning. Det gör texten otymplig och svårläst. Du skriver trots allt i första hand för dina besökare.

8. Revidera dina texter ofta. Det gör din webbplats mer intressant för dina återkommande besökare och ökar chansen till bättre relationer.

Vill du att jag kommer till ditt företag och berättar mer? Eller har du synpunkter? Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!.