<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Se upp för annonsskojare på nätet

 I takt med att söktjänsterna på Internet blir allt viktigare i marknadsföringen har sökmotormarknadsföring och katalogtjänster snabbt blivit en ny nisch för mindre seriösa företag.

En sökning på Google på sökordet "sökmotoroptimering" ger mer än 3000 träffar. De flesta är på företag som erbjuder denna tjänst. Det är tveksamt om alla dessa är lika seriösa. Här gäller det att se upp och kritiskt granska de erbjudanden man får.

Här följer några saker man bör se upp med och vad man kan göra för att skydda sig.

Se upp för ordet garanti

Löften som i: "Vi garanterar en topplacering i sökmotorerna". Detta är ett säkert tecken på bluff eller ren inkompetens. Ingen kan garantera något i den vägen. Dessutom blir söktjänsterna allt bättre på att avslöja fusk och det är du som blir svartlistad om någon försöker placera din webbplats i topp med oseriösa metoder. Det enda du får för pengarna är ett dåligt rykte.

Motmedel: Fråga efter hur de ska göra för att få din webbplats i topp. Om de börjar att tala om doorways och andra metoder med konstiga namn bör du tacka för erbjudandet och lägga på luren. Det enda som gäller är arbete med struktur, innehåll och text.

Hög "PageRank" är ett modeuttryck

Det är ett begrepp som Google använder för att mäta en sidas popularitet i hur många som länkar till den. Ingen kan garantera en hög PageRank åt någon annan. En del försöker med så kallade länkfarmer, dvs länksamlingar vars enda syfte är att länka till varandra och förhoppningsvis lura Google. Det går inte. Betala inte för döda länkar.

Motmedel: Undersök säljarens egen webbplats och se vilka som länkar till den: Skriv link:"adressen" i Google eller AltaVista. Det brukar vara avslöjande. Det är bättre att du själv arbetar med länkutbyte med seriösa webbplatser. Mer om detta i en kommande artikel. 

Annonsplats eller registrering i olika branschportaler

Här är det svårt att skilja seriösa företag från rena skojare. Vem som helst kan sätta upp en webbplats med ett företagsregister och sedan erbjuda registrering eller annonsplats mot ersättning. Värdet av en sådan plats är obefintligt. Men även för seriösa företag som Eniro eller Gula Sidorna kan man tvivla på värdet av en registrering eller betald annonsplats.

Motmedel: Be att få se statistik över den trafik som registret eller annonsplatsen har genererat. Börjar säljaren tala om "hits" eller "träffar" är det dags att tacka för sig. Även här kan det löna sig undersöka vilka som länkar till den utlovade platsen, se ovan.

Det finns inga genvägar

Det finns tyvärr inga genvägar inom Internetmarknadsföringen. Det enda som ger långsiktiga resultat är hårt arbete med din webbplats struktur, innehåll och texter. Det som dina besökare uppskattar är detsamma som ger resultat i söktjänster och därmed genererar trafik.

Utgå alltid ifrån dina besökares önskemål och gör dem nöjda. Nöjda besökare är den enda vägen till framgång.

Här nedan finner du länkar till mer läsning. Bland annat till Svensk Handels lista över kända annonsskojare.

Har du synpunkter eller invändningar? Skriv en rad!