<%@ Language=VBScript %>

<%WritePageName%>

Artiklarna nedan finns även publicerade på den norska webbtidningen E-strategi under rubriken CRM.

Artiklar om CRM och internet

Intervjuer om CRM

Norska Dagens Næringsliv har en intervju med mig i en specialbilaga om CRM mars 07(PDF sid 11 och 14).

Branschtidningen Grafiskt Forum har i nummer 1-2 2004 en intervju med mig om CRM. Grafiskt Forum ingår i graphicnet.se.

Artiklarna i sammandrag

PlussTid - Ett CRM-case

Den norska konsumentvarukoncernen Lilleborg har använt ett CRM-system för kundklubben PlussTid. Projektet uppfyller flera av de kriterier som enligt Gartner Group brukar krävas för framgång.

Vad utmärker en CRM-vinnare?

Det finns en tydlig korrelation mellan hög grad av CRM-mognad och ökad lönsamhet. Gartner Research anger ett antal kriterier för vad som utmärker ett framgångsrikt företag.

Rädda din CRM-satsning!

Många CRM-projekt hotar att haverera. Det kan bero på felaktiga föreställningar om vad som krävs. Peppers & Rogers ger sex viktiga råd om hur man kan vända ett hotande misslyckande till framgång.

Gå inte i CRM-fällan

Ett CRM-projekt står och faller med det system man har valt och hur väl det är anpassat till det egna företagets kultur och arbetssätt. Här är några vanliga fallgropar vid valet av CRM-system.

Hög tid att ta CRM-beslutet

CRM-beslutet måste tas. Kunderna kräver det. Men hur väljer man partner? Jag har här försökt göra en sammanställning av några vanliga och i mitt tycke vettiga råd.

Analysera dina kunddata

Många företag har mycket kunddata samlat. Det gäller att kunna se mönster och tendenser i materialet. Datamining kallas med ett ord tekniken för att finna den information som ryms i dessa data.

Avancerad CRM-teknik

Den minskade andelen mänskliga kontakter i webbaserade transaktioner måste ersättas av avancerad CRM-teknik och automatiserade funktioner.

Kundservice via Internet allt viktigare

Kundservice är den viktigaste framgångsfaktorn anser en majoritet av större företag enligt en undersökning gjord av Gartner Group. Och att Internet blir den viktigaste kanalen för denna service.

Kundlojalitet, en fråga om attityd

Det är billigarte att behålla en lojal kund än att värva en ny. Använd din webbplats för att utveckla dina kundrelationer. Det handlar mer om attityd än om pengar. CRM är att ta varje enskild kund på allvar.

Webbformuläret, ett viktigt verktyg i kunddialogen

Webbformuläret är ett mycket effektivt verktyg i kunddialogen. De uppgifter en besökare lämnar på ett välkonstruerat webbformulär är av mycket hög kvalitet.

CRM och internet

För första gången går det att skapa en personlig relation till stora mängder av kunder. Relationen måste bygga på ömsesidig respekt och att kunden styr graden av intensitet.